Norge 2018

Honda ST 1100 Pan European

Verdens "måske" bedste MC

 

HUSK - 4 hjul flytter din krop.

2 hjul flytter din sjæl.

MC tur til Norge

Fra D. 18 – 23.6.2018

Så kom dagen hvor vi 6 mand på hver sin MC skulle en tur til Norge.

4 Honda ST 1100, 1 BMW R 1100 og en Yamaha MT 09 Tracer. Fornemmer man en vis overvægt af ST’er.

Vi var faktisk 2 grupper denne gang. Den gruppe jeg var med i som havde afgang mandag og en 4 mands gruppe som kørte lørdag, fordi en koncert skulle nås i Kbh. fredagen efter. En Honda ST 1300, 2 Yamaha FJR 1300 og en BMW 1200 GT.

 

4 mands gruppen var ikke så heldig som os. Om søndagen ringede min tlf. og en kort besked om der ikke var nogen person skade, men at en ST 1300 ikke er nogen god Offroad MC - kan ej heller bruges som græsslåmaskine. En tur ud i rabatten og senere ned over en mark, blev endestationen for ham. De 3 andre fortsatte deres tur en dag mere, i regnvejr og vendte så næsen hjemad.

 

Vores færge fra Hirtshals var booket og vi skulle være der senest kl. 09:00, derfor var klokken kun 04:30 da vi startede ud fra Faaborg. Det gik fint op gennem Jylland med et par pauser på vejen.

En katamaran færge er ikke lang tid om at finde Kristiansand. En god vippetur på 2,5 time, så var den klaret.

Pga. vejret i Norge, som de lovede meget omskifteligt, havde vi hjemme fra booket 2 hytter ved en campingplads https://www.nedrestrand.no/ uden for den lille by Vrådal. Turene gik hver dag ud herfra.

Ham der udleverede nøgler var Dansker og vores udsigt fra hytterne ud over søen var helt perfekt. Det var den også for de Danskere som boede i hytten bag ved os. Fra deres terrasse og stue havde de frit udsyn lige ned på toilettet i vores badeværelse. Der var klart glas og ingen gardin. Det sk.. vi på for vi sad med ryggen til.

Det var 6 mands hytter, så vi havde plads nok. Alle fandt en soveplads og fik pakket ud. Vores hytte blev valgt som base og Ole tryllede hver aften i køkkenet til stor fornøjelse for alle. Øl og vin havde alle med så ingen tørre ganer – før dagen efter.

Vi indbetalte alle 500 N.kr. til en fælles kasse og handlede madvarer m.m. fra den. Vi manglede ikke noget på hele turen og det blev endda til øl på færgen hjem.

 

Tirsdag:

Turen gik til Lysebotn og Carsten advarede alle om det kunne blive koldt på fjeldet. Det tunge skyts i forhold til inderfoer til jakken og vinterhandsker kom med. Og godt for det, oppe på fjeldet blev det regnvejr og temperaturen faldt til ca. 6 grader, sammen med en strid vind føltes det som frostvejr. Der blev tændt for håndtagsvarmen hele vejen rundt, og så gik det ad dejlige snoede veje med storslået natur, gennem fåreflokke som rendte frit på vejen. Vi nåede frem til Cafeen som ligger på toppen af Lysebotn. Her trængte vi til kaffe og kage. Jeg fandt ikke ud af om man samtidig var tvunget til at købe aktier i Cafeen, for det var godt nok dyrt. Nå, sådan er det jo når man skal ud og ha’ en på opleveren og når cafeen er bygget på en skrænt med udsigt over den lille by og lysefjorden som ligger i bunden af dalen ca. 640 m nede. Udsigten manglede bare da vi ankom. En tyk tåge lå over hele dalen, men pludselig blev der hul og en masse billeder blev taget.

Man kan også komme til Lysebotn med færge. Det havde nogle Tyskere gjort og de trængte også til kaffe da de nåede op til Cafeen. Vi undrede os over deres påklædning, som ikke var MC tøj for det sugede vand som et håndklæde – og de frøs. En af gutterne havde et handicap ”thalidomid” og havde arme som kun var ca. 30 cm lange og kun få fingre. HAN KØRTE SELV MC. Det var helt vildt og så på de veje.

Efter vi havde fået kaffe og varmen gik turen 640 m ned af 27 hårnålesving fordelt på 7,5 Km mod bunden af dalen. Vi blev desværre stoppet midt på af nogle el-folk som var i gang med at lave noget på højspændingskablerne. Det ville tage ca. ½ time. Det ville vi ikke vente på i det vejr, så der blev vendt om og op igen. Bedre held næste gang.

Oppe på fjeldet, hvor det var rigtig koldt og der lå sne flere steder, fandt vi en rasteplads. Her skulle vores medbragte brød og pålæg indtages. På parkeringspladsen hold der selvfølgelig flere danskere i bil. Lidt senere kom den Tyske MC flok og holdt ind ved os. Nu var de næsten helt blå i ansigt og på hænder. De har helt sikkert siddet i klubhuset hjemme og drukket tæt, en eller anden ”klaphat” har foreslået de skulle køre til Norge og det gjorde de uden at tænke på det Norske klima (og her kunne jeg sige en HEL masse) men det gør jeg selvfølgelig ikke. Vi fortsatte vores tur ind over fjeldet og nåede hjem til basen i rimelig vejr.

 

Onsdag:

Vejrudsigten lovede meget regn fra middag og resten af dagen. Alle de dejlige sving kombineret med regn, er ikke nogen god kombination. Derfor besluttede vi at lægge tidligt ud og tidligt hjem igen. Turen gik gennem byen Dalen og videre til Kanalparken Eidsborg, Eidsborgvegen 672B, 3891 Høydalsmo. Her gik vi en tur rundt for at se på gamle træhuse fra 1100 tallet. På den tid var de også fremme i skoene, de havde også 2 toiletter. De var godt nok placeret i samme rum og lige ved siden af hinanden – spændende hyggesnak kunne det blive til. En mindre stavkirke var der også. Her mødte vi nogle danskere som var på tur med deres Norske venner. De fortalte at Norge havde problemer med nogle grupper som tog rundt og satte ild på de gamle kirker. Vi spurgte dem hvorfor det hedder en stavkirke og Nordmanden fortalte frejdigt at det var byggestilen med de små træplader som lægges uden på hinanden. Surt show, for jeg havde lige underholdt gutterne med at det hed en stavkirke fordi der inde i kirken var nogle lodrette stave som den var bygget uden om. Det viste sig senere at Nordmanden stod til en ”bejmand”. Han må ikke fylde de godtroende turister med løgn og min selvtillid fik det meget bedre.

Vi lagde også vejen forbi en nedlagt mine - Åmdals Verk Gruver, Åmdalsvegen 42a 3882 Åmdals Verk.

Der var en stor bænk udenfor som blev brugt til et hvil og lidt kaffe. Selve minen som er et museum blev ikke besøgt, for næsen skulle vendes hjemad inden regnen for alvor satte ind.

Fra vores hytter kunne vi se over på en masse feriehytter langt oppe på et fjeld. Det skulle studeres nærmere inden vi skulle hjem. Vejen gik hen over en lille sluse og videre mod toppen af en masse hårnålesving, men det var grusvej så tungen blev holdt lige i munden. Sikken en udsigt, det var hele turen værd. Og ned igen gik også fint. Så var det hjem i hytten og få et stykke mad og en dram, for vi skulle ikke køre mere den dag. Ja, det blev også til en morfar og en gå tur senere på dagen.

 

Torsdag:

I dag lovede de fint vejr og Norges største stavkirke og et tungtvandsanlægget var målet.

Da vi nærmede os Heddal gik vejen lige på tværs af en landingsbane lidt uden for byen Notodden. Vi dukkede hovederne og kørte over – ingen blev ramt (lidt specielt).

Heddal stavkirke er beliggende ca. 10 km vest for Notodden i Telemarken. Kirken er den største stavkirke i Norge, og menes bygget i første halvdel af 1200-tallet og er konstrueret som en trearmet korskirke.

Læs mere her.

https://kulturminnesok.no/minne/?queryString=https://data.kulturminne.no/askeladden/lokalitet/84513

 

Billetter for at komme ind i kirken blev købt i den nærliggende Cafe. Der har i gammel tid været meget mørkt indenfor men nogle lamper i loftet hjalp på det. Nogle gæve gutter i nationaldragter tjekkede billetter ved indgangen. Absolut et besøg værd.

Turen går videre mod tungtvandsanlægget i Vemork, men inden da skal færgelejet i Mæl besøges. Det var her Tyskerne

D. 19.2.1944 ville sejle 39 tønder med tungt vand over Tinnsøen i færgen DF ”Hydro”. De skulle til Tyskland og bruges til at fremstille en A-bombe. Færgen blev sprængt af Norske modstandsfolk og ligger på bunden af den 460 m dybe sø.

 

Lidt uden for byen Rjukan ligger Vemork tungtvandsanlægget som i dag er et museum. En lille hængebro er eneste mulighed for at komme op til anlægget. Vi kørte hele vejen der op, for vi var alle pludselig ramt af gangbesvær. Der var godt nok nogle lokale der kikkede lidt – men sagde ikke noget. Det er et spændende museum for os som er interesseret i 2 verdenskrig.

Læs mere her https://da.wikipedia.org/wiki/Vemork-aktionen

 

På turen hjem passerede vi flere store skisportssteder, som selvfølgelig stod tomme på denne årstid.

Vi havde for vane at handle i vores lille supermarked i Vrådal på vej hjem og det kunne vi sagtens nå inden lukketid. Men tænk sig, de havde i løbet af dagen ændret alle deres lukketider så i stedet for kl. 18 var det kl. 17. Er det ikke frækt, og da vi boede ude på landet var det ikke bare lige at køre til næste by for at handle. Den stod på ”TØM KØLESKABET” og det passede lige – ingen gik sulten/eller tørstig i seng.

 

Men morgenmad var et problem. Carsten fik en ide, han ringe over til det lokale hotel og spurgte om 6 artige danskere måtte spise morgenmad ved dem næste dag. Selvfølgelig måtte vi det, mod passende betaling.

 

Fredag:

Dagen var kommet hvor der skulle pakkes og gøres rent, for ferien var slidt op og Oslo færgen mod Kbh. var bestilt til kl. 15 med aftensmad, kahyt og morgenmad.

Vi kørte en lille omvej mod Oslo, for sluseanlægget ”Vrangfoss” ville vi gerne se. Læs mere her https://no.wikipedia.org/wiki/Vrangfoss_sluser det var spændende at se, for alt foregik med håndkraft.

 

Vi nåede færgen i Oslo til tiden og efter lidt ventetid kom vi om bord. MC’erne blev fastgjort af færgens personale (ren luksus) og kahytterne blev fundet. Det var store handicap kahytter, det passede os fint for vi var jo alle gangbesværret. Det gik så heldigvis over senere for der er godt nok mange trapper på den færge. Vi havde nogle hyggelige timer resten af dagen. Næste morgen kl. 9:45 lagde vi til i Kbh. og alle var friske til den sidste tur mod Fyn.

 

En STOR tak til gutterne for en fantastisk tur. Er allerede gået i tænkeboks til den næste tur.

 

 

En tur uden uheld og tekniske problemer på ca. 1800 KM.

Udgifter pr. mand:

Færger med frokost på den ene og aftensmad, kahyt og morgenmad på den anden kostede ca. 2000 kr.

Hytte ca. 1300 kr.

Benzin, mad m.m. ca. 2000 kr.

Øl, vin og vand havde vi med hjemme fra.