FUR 2017

Honda ST 1100 Pan European

Verdens "måske" bedste MC

HUSK - 4 hjul flytter din krop.

2 hjul flytter din sjæl.

MC tur til Fur bryghus - september 2017

Vi ”Gutterne fra Faaborg” havde længe talt om en tur til Fur, samt rundt på alle veje på øen og bryghuset skulle være målet.

Området nord og syd for Limfjorden skulle også inspiceres.

Fredag D. 15.9.2017 blev valgt og et sommerhus med plads til alle 6 ved Ertebølle blev bestilt for weekenden.

Alle mand tog tidligere fri den fredag, undtagen Steen. Han kunne først få fri kl. 13:30. Vi andre mødtes ved Thomas kl. 13 for i samlet flok at hente Steen i Odense når han fik fri.

Vi har et motto i gruppen der hedder – ”bare vi starter i tørvejr”, så må det regne lige så tosset det vil senere. Sådan var det også denne dag, for regnen startede først 2 minutter efter vi var kørt og det blev ved. Nå, til Odense for at hente Steen på hans arbejde. Han tog regnbukser på (har ikke Rukka), for som han siger, de er ikke helt tætte ”lige der” du ved nok. Vi valgte landevej fra Odense mod Middelfart, for øst motorvejen på Fyn en fredag eftermiddag er et helvede. I Morud skulle nogle af os tanke. Det var nu også blevet tørvejr og solen skinnede. Så Steen tog regnbukserne af igen. Det fortrød han senere, få km uden for Morud gik der i den grad hul på skyerne, det stod ned i tykke stråler. Vi må håbe lillemand havde redningsvest på, og om Steen brugte sukker og pincet ved næste stop melder historien ikke noget om. Det blev tørvejr inden vi nåede frem til sommerhuset så alle blev lufttørret.

Allans BMW havde høj lygte føring hele vejen. Forklaringen var utallige øl i taskerne, så gæt hvad vi skulle have på terrassen – inden der blev pakket ud.

Jeg valgte at køre min ST’er helt op på terrassen for at lege det var godt vejr. Mit termometer står nemlig fast på 20 grader. Der blev hygget inden Ole’s medbragte SUPER stjerneskud fra Føtex skulle indtages. Der gik samtidig også hul på op til flere ”stomiposer” både rød og hvidvin. Hvis der var nogen som gik tørstig i seng var det deres egen skyld.

Ole stod tidligt op næste morgen for at bage boller – det er bare en kammerat.

Der var også tryk på det lille badeværelse men det fungerede godt, for der var ingen der brugte øjenskygge og puder på næsen, alle var hurtig færdig.

Det var fint vejr og turen skulle gå nord på over Aggersund broen op til ”Gutterne fra kutterne” på Torup strand, videre til vindmølle testcenteret ved Østerild, ned til Thisted hvor vi holdt frokost pause på havnen. Ud over Vilsundbroen ned til Nykøbing Mors, ned over Sallingsundbroen og til venstre mod Fur færgen.

Aggersundbroen mente ikke såån nogle fynboer bare skulle drøne over. Vi måtte pænt vente på at broklappen gik op og ned igen. Da vi nåede Torupstrand var der helt stille og næsten ingen mennesker. De åbner jo først langt op på dagen ude vest på fortalte et par fiskere som vi fald i snakkede med. Nede på stranden stod nogle kuttere som var trukket langt op i sandet. Det er godt nogen holder liv i den form for fiskeri. Snyd jer ikke for denne oplevelse hvis turen går forbi næste gang. Det er meget specielt.

Vi trillede videre vest på mod Østerild og det store vindmølle testcenter. De er godt nok store de møller og flere turistbusser lagde også vejen forbi den dag. Det var også planen at besøge Thylejren – men den kunne vi ikke finde, de er åbenbart godt kamufleret i naturen. Thisted blev næste stop hvor vi fandt en pølsevogn på havnen - dejligt sted.

Ned over Vilsundbroen til Nykøbing Mors. Vi kørte lidt rundt i byen men fandt den ikke særlig spændende, så vi fortsatte ud over Sallingsundbroen med kurs mod Fur. Færgen sejler ca. 70 gange om dagen og var gratis da vi kom. Sikken en service, bare fordi vi er ”Gutterne fra Faaborg” eller ?. Vi nåede dårlig at sige “HOV” så var vi over på den anden side. Der blev kørt ca. 30 km på de små hyggelige veje rundt på øen inden vi nåede vores mål ”BRYGHUSET” langt nede af en grusvej.

Det er et flot sted og meget besøgt. Servitricen fortalte at alt øl bliver fremstillet her og transporteret op af grusvejen, med færgen og ud i landet. De havde en frokost øl på 2,5 %, den måtte smages uden for i solskin og den var rigtig god. Vi købte nogle forskellige øl med hjem - til terrassen i sommerhuset selvfølgelig. På vej tilbage til færgen måtte vi forbi dagligbrugsen og provianterer lidt til aftensmaden. Hurtigruten sørgede for vi var på fastlandet inden stødbenet nåede dokken.

Vi tog nu de små hyggelige veje ned mod Sundsøre og tog igen en færge over til Hvalpsund. Så var der ikke mange gearskift før vi var tilbage ved sommerhuset igen. Vejret var stadig med os som det havde været hele dagen. Der var sorte skyer rundt om os men fint hvor vi havde kørt. Der gik vel 3 split sekunder, så var grillen støvet af og tændt op, hyggen sat frem på bordet, og der fald ro over forsamlingen. Pludselig drønede der en have traktor rundt ude på græsset. Det var den lokale havemand der mente vores græs var for langt. Han kunne tydeligvis ikke høre for han manglede det ene øre. Men snakke - han var slet ikke til at stoppe. Græsset blev slået og vi havde nu problemer med alt det løse græs som kom med ind i stuen.

Ole havde i god tid før turen reserveret nogle bøffer i Føtex og lavet rigtig kokke sovs hjemmefra. Jeg siger jer der manglede ikke noget - det blev en herre ret. Lidt sent og trætte gik vi i seng efter en dejlig dag i MC’ens tegn.

Næste morgen havde Ole igen bagt boller og alle hjalp igen med at dække bord. Efter morgenmaden skulle der ryddes op, vaskes af og gøres rent. Ja, det skal der jo i sommerhuse. Det gik rigtig fint og ingen tog billeder - for det skal jo ikke opdages der hjemme at vi også er gode til det.

Vi lagde en plan for hjemturen. Den skulle gå stik øst mod Hadsund, ned over Udbyhøj og med kabelfærgen over. Af små veje ned over Århus, ud gennem Marselisborgskoven, ned til Moesgaard museum hvor vi havde en lille pause. Videre ned over Ajstrup strand til Norsminde Havn. Her købte vi de sidste fiskefrikadeller de havde til frokost og nød dem med kik ud over havnen, hyggeligt.

Videre ned gennem Odder mod Horsens og Vejle med en afstikker ind til Karoline i Middelfart, hvor der altid er gratis kaffe. Vi var hjemme i Faaborg sidst på eftermiddagen og en herlig MC tur i gode venners lag var vel overstået. Men der går ikke mange dage før abstinenserne melder sig, så vi er gået i tænkeboks til næste tur.